torsdag 5 mars 2009

Pizzaracer 2


G-ride

Gamla Bettan är såld för några månader sen. Det här är min nya ride.
Jag har inte blivit stoppad en enda gång sedan bilbytet, och om grundlösa poliskontroller känts lite som en schemalagd aktivitet en gång i månaden, så känns dom här kontrollfria månaderna som en befrielse.

En kväll när jag svängde upp på parkeringen hände dessutom det otänkbara.
Tre poliser stod och undersökte en misstänkt vespa. Vad den hade gjort förblir oklart. När jag svänger upp på parkeringen riktar en polis sin ficklampa mot mig. Jag tänkte: "Ok, here we go.". Polisen beslutar sig för att jag är ointressant, och vänder sig om! Han vänder sig om!! Jag var tvungen att nypa mig själv.

Min bil är tydligen inte skabbig nog.
Min enda slutsats är: Desto mer lyckad du är som kriminell, desto mindre chans är det att du åker fast. It makes perfect sense. Varför stoppa killen som importerar och säljer heroin till skolbarn, när man kan sätta fast bananbåts-blatten som säljer "äkta-kompis-äkta" märkeskläder ur bagageluckan?
Att inte betala skatt är faktiskt olagligt.

Jag blir hög varje gång jag sätter mig bakom ratten.
När man trycker på en knapp pratar bilen.
En datoriserad röst säger: "Function please."
Man svarar bara: "Kit, check my vital signs." så får man veta om man har njursvikt, eller prostatacancer.
Eller nästan iaf....man kan än så länge bara köra röstkommando på stereon, ACn, och telefonen, men det känns som att jag är Michael Knight i Knight Rider.
Eller Picard på Enterprise.
Hela displayen är ju upplyst och datoriserad.
Allt styrs via ratten och högtalarna.

-"Southish. The Po-Po is behind you."
"Recommended action?"
-"I suggest we take flight between the glasstowers of Sergels Torgh."
"Make it so. Engage!"

2 kommentarer:

  1. HAHA
    Dessa bilar alltså!!

    Jag själv har inge körkort :(
    Men jag fått min förra chef Prius några gånger i gävle.
    Det var som att köra en leksaksbil. Inga snutar stoppar en batteridriven lite prius.

    Men körkort är på g.
    Uppkörning i mars!!!
    Folk kommer att få höra om mig då jag tar mitt körkort.

    SvaraRadera
  2. Om inte, så kommer dom definitivt få göra det när du försöker plocka upp brudar i en batteridriven Prius.

    SvaraRadera