fredag 27 februari 2009

Ice Cube

Cube kommer till stan igen! Han va ju som bekant här för inte alls så länge sedan, på Kägelbanan, och framförde ett av de i särklass tyngsta framträdandena jag någonsin upplevt:


Att anordnaren hade valt Kartellen som förband övergår mitt förstånd. Det va lite som att spotta allt det hip hop står för i ansiktet. Kartellen förkroppsligar det Cube hånar: ett gäng barnrumpor som tycker det är ballt att vara gangsters, när själva syftet med att vara gangster är att uppnå medel som kan ta en från kassa levnadsförhållanden. Nån borde rada upp kisstofsarna och bitchslappa dom något proper så det ringer i öronen ett halvår efter.

Jag och Cube pratade lite om detta och annat när vi sprang på varandra. Han lärde mig sitt hemliga handslag, och berömde min vackra afro. Han lovade mig att titta förbi Kartellen i uppfostringssyfte nästa gång han kom till stan. Jag sa att jag hakar på. Lätt.

Cube har lyckats med det de flesta artister aldrig uppnår: att skapa en tidlös banger. Den här plockar jag fram varje sommar (höst, vinter, vår) och glider genom huvudstaden:

Felfritt!



4 kommentarer:

  1. Hairy scary..Me like..A lot

    SvaraRadera
  2. Nu är jag inte me........du gillar håriga killar?
    Hairy scary...Skrämmande håriga killar?
    Typ MC-snubbar?

    SvaraRadera
  3. Själv är jag rädd för kartellen.
    Jag menar... Dessa grabbar verkar rätt trovärdiga.
    Jag väntar tills den första rapparen som kommer med en diss mot kartellen.

    En vecka senare så kommer det på löpsedlar
    "Ung svensk rappare försvunnen- Aftonbladet"
    "Har du sett rapparen? - Expressen"
    "Anders Eklund: Det var inte jag denna gång - Metro"

    SvaraRadera
  4. HAHA Jo...inledningsvis va väl min reaktion densamma: nåt tungt...det här ska bli intressant. Dessvärre sög dom riktigt hårt på scen. När man dessutom träffat toppskiktet i både Juggemaffian och OG blir man inte imponerad av pubertala förortskids som springer runt på scen och skriker "Blakka-blakka!!", och när man sen ser deras hemsida når ju asgarvet sitt crescendo då dom försöker dra på sig "äran" för diverse dåd. Att deras promotors/producenter satt framför mig på konserten gjorde ju inte saken bättre.......tre taniga östermalmskillar med backslick som tyckte Kartellen va: "Fan va tungt! Shit asså!" medan dom diggade stenhårt o deras glansiga huvuden gungade i otakt. Så chanserna att det ska flyta döda rappare i Nybroviken efter diverse dissar är nog ganska små.

    SvaraRadera