fredag 13 februari 2009

The Queen comes to town


En av 2008's höjdpunkter var utan tvekan när Roxanne Shanté kom till stan. Jag har dragit med mig min stackars kvinna på alla möjliga konserter men oavsett om det har handlat om en megastjärna eller en mer lokal akt så verkar det överlag svårare att få rap att låta bra live ..... antingen det eller så blir man fett kräsen desto äldre man blir. Kommer ihåg att jag gick på Busta Rhymes vid nåt tillfälle, och lämnade lokalen mitt i andra låten ... pallar inte när dom springer runt och skriker osammanhängande på scenen .... får tillräckligt av det på jobbet.
Av samma anledning prioriterade jag bort M.O.P. vid deras besök för inte alltför länge sen. Idag är jag iofs övertygad om att jag missade nåt där.
Shanté var grym å andra sidan. För alla dom miljoner som loggar in här och inte har koll på vem denna kvinna är, så kan man väl utan överdrift kalla henne för hiphopens urmoder. Med tanke på att hon och jag är jämngamla måste det göra mig till gubbjävel. Jag var vid medvetande när hon debuterade som fjortonåring, och jag har inte slocknat än, trots att jag stod så nära denna kvinna att jag kunde sticka in mitt finger i hennes öra. Lyckligtvis gjorde jag inte det, så jag har kvar mitt skrivarfinger, och kan sprida mina upplevelser, till ert förtret.
Märkligt:
1. Medelåldern på publiken var som den brukar vara trots att det var Shanté som stod på scenen.
2. Dj Shortee slänger på korta klipp av tidiga Shanté-hits, och mellan dessa frågar Shanté: "Ya'll remember this?!?" Varpå publiken svarar: "Yeeeahh!!" Förlåt?? Den säd ni innehöll hade inte ens lämnat pungapåsen när kvinnan gav UTFO svar på tal ..... hur kan ni minnas nåt??
3. Kvinnan är flerbarnsmor, psykolog, innehavare av en glassbar, men låter fortfarande EXAKT som hon gjorde när hon var fjorton.
4. What's up with them påklistrade naglars, girlfriend?
Mäktigt:
1. Shit! Det är Shanté som står på scen ... for real! Ja ..... ni fattar ju själva. Tonårshysterin låg o bubblade under ytan.
2. Bahamadia. Jag må inte va snabbare än en pensionär med benproteser och rullator i uppförsbacke, men jag upptäckte henne till slut! Vilken lyricist!
Pinsamt:
Efter min 132:a Red stripe var det dags att bana väg genom folkhavet för att köpa en till.
Min kvinna sa att hon var nöjd. Tror mer att det var en pik. Jag lullar fram och nån puttar till mig. Ser en kaxig liten skit med hästsvans och lavettar honom i nacken för att lära honom lite hyfs på turkiskt manér. Inte ett av mina stoltaste ögonblick. Sagt o gjort .... plötsligt flyger jag baklänges! Framför mig står en XL-tjej som skriker med påklistrad ghettoattityd: "Fan göööru me min polare?!?" -Shit det måste va snubbens pimp! tänker jag. Blir mest förbryllad över vad det är XL påstår ...... Det visar sig att "snubben" är en tjej i träningsoverall ..... jag kastar mig fram och ber "snubben" miljarder ggr om ursäkt ... trodde ju att hon var en kaxig kille som va "på"..... lägger aldrig min hand på en tjej ...... vill hon ha något från baren? Hann upprepa dessa fraser nån gång till under kvällen, ta hennes hand, önska henne en fantastisk kväll ... (ölen ville få mig att säga mycket mer som: jag bjuder på middag för två på krogen.... jag kan tvätta åt dig i ett halvår ... följa dig vart du än går och öppna alla dörrar i din väg) och hon verkade tycka att jag var rätt underhållande. Inte ett av mina stoltaste ögonblick som sagt ..... men Red Stripe är gott!

Och till dig som fick en lavett i nacken: Förlåt. Har jag förresten nämnt att det inte var ett av mina stoltaste ögonblick?

1 kommentar: