söndag 16 augusti 2009

No rest for the wicked

Livet snurrar...
Jag ska inte komma och säga att det kom som nån överraskning att det skulle va en massa strul när man driver en restaurang...jag visste det redan för mina föräldrar körde samma race.
Skillnaden är ju att jag är född till det här.....framavlad som nåt jävla racingsto.

Idag brakade däremot helvetet lös...
Min inte så kompetente köksmästare förklarade för mig igår att han inte klarade av stressen längre. Observera att vi då har haft öppet i fyra dagar, varav han varit ledig två.
Okej....han har visserligen jobbat hårt med att färdigställa restaurangen till service innan dess, men det låter lite udda. Dessutom har vi inte öppnat matsalen än utan har bara bistron öppen..... skumt.... han sa iaf upp sig. Jag börjar tota ihop ett uppsägningsavtal som vi båda ska skriva på, men han orkar inte vänta så han säger att vi ska skriva följande dag.
Hm...ok, visst.
Idag ifrågasatte jag hans oförmåga att beställa varor vilket leder till att jag är tvungen att ränna fram o tebax o köpa allt i sista minuten. Han förklarar då något för mig jag inte hade en aning om....att han inte alls var anställd för att driva mitt kök.....inte alls var anställd att sköta inköp och säkerställa kvaliteten på maten...inte alls....
Jag blir rätt irro på honom och förklarar för honom att det är just det jag pyntar den höga lönen för möjligen med en något höjd röst...
Han tar av sig hatten (som f.ö. är hans nya smeknamn) och slänger den på köksbänken och säger I quit!
Jag förklarar för honom att ja, han sa upp sig igår och så fort vi har skrivit på papperen så har han två veckors uppsägningstid, men nej....han går nu!
Jahapp...förklarar jag då för honom att han då går miste om hela sin lön eftersom han begår ett kontraktsbrott mot anställningskontraktet som i dagsläget är det enda som är påskrivet.
Han säger att det är vi som begått kontraktsbrott då han fått jobba över 40 timmar i veckan. Jag förklarar att allt över 40 blir klassat som övertid vilket jag betalar honom för, men att om han nu går ut från mitt kök mitt under service inte kommer att få nånting.
Han säger att hans advokat kommer att kontakta oss.
Jag säger till kocken att han ska hälsa sin advokat att han är hjärtligt välkommen att droppa in på en latte när helst han känner för det!
Bye -Bye!

En timme senare hade jag hämtat andrekocken hemifrån och ställt honom i köket.
Han va så bakfull att han sa åt mig att Stanna bilen NU! och studsade ut och kräkelerade i papperskorgen precis innan jag hunnit parkera.
Men laga mat gick bättre.
Lyckligtvis va det en lugn dag idag...

Imorgon ska jag va tebax i rutan och laga sallader som ska va klara för avhämtning klockan tio.
måste börja senast 9.
Måste handla innan också....åker hemifrån 07.30.

Nån som vill byta ?

2 kommentarer:

  1. Ditt liv verkar vara sjukt fancy just nu :)

    SvaraRadera
  2. Ja...om "sjukt fancy" är det samma som "hinner knappt bajsa" så är det det

    SvaraRadera