söndag 19 juli 2009

Hemkommen från Nice

Franska Rivieran.....ooh-la-la.....
Nyss hemkommen, brun och jävlig! Hatad av alla svenska balkongsolare kan jag tänka...
Själv hade jag, lite lätt yrkesskadad som man är, sett fram mot det franska köket, men att hitta dit var SVÅRT!
Nice är en stad som är överöst av pizza och seafood som mest smakar saltvatten.
Jag va inne på en av skaldjursrestaurangerna och beställde in en skaldjursplateau....jo tjena, och vänta nu - jag har ätit detta vid ett flertal tillfällen så det va långt ifrån första ggn - dom jävlarna hade samlat de billigaste av slamdjuren dom kunde hitta på havets botten som till största del smakade just havsvatten, och havskräftor kan smaka så mkt mer än så. Det populäraste tugget på plateaun va nån slags mini-mussla som man skulle lirka ur sitt skal för att kunna äta. Jag lirkade till förbannelse för att ta del av den lilla snorkråka som fanns inuti. Mums. Det näst populäraste krypet på plateaun va en snigel som till konsistensen påminde om gummi. Den va smarrig minsann. Jag slaskade i mig ostronen som iaf smakade som dom skulle - havsvatten.

Och pizzan.....hehe...
Vi klev in på sällskapets populäraste stamställe och beställde in den rekommenderade pizzan.
Jag väntade mig ngt i världsklass när pizzahelvetet kostade 120 pix!
Så där satt jag i mina flip-flops, besticken i högsta hugg och va riktigt förväntansfull.....och fick en HALV pizza ställd framför mig.... okeeeej....
Fantastiskt.
Och då menar jag inte maten utan liite sarkastiskt det faktum att en hel stad gått in så hårt för att bazza alla ansiktsopererade (dom fanns i överflöd) gamla skrynkelkärringar som staplade omkring och såg ut som aliens som inte hade vant sig vid den starka gravitationen, på alla deras pengar.
Allt var givetvis inte skit med Nice, men nu har jag fått ur mig gallan.
(Har inte överklassen några smaklökar alls? Är dyrt synonymt med gott?)

Sista dagen gick vi till ett ställe som levererade.
Jag är lite besynnerlig där för jag väljer gärna något jag aldrig provat och gick därför in för kalvnjure i läcker krämig sås, serverad med tryffelmos.
-Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar