onsdag 4 mars 2009

Pizzaracer



Det här var min pizzaracer.


När man kör en pizzaracer kan man räkna med att råka ut för spontana poliskontroller i tid och otid. Om man dessutom har väldigt mörkt hår blir otid i tid och poliskontrollerna obligatoriska, och innan man vet ordet av så vill poliserna trycka upp sina handskbeklädda händer långt upp i din pizzadeg för inspektion närhelst lusten faller på.

Min pizzaracer hade dessutom röd klädsel.

Ja - ni fattar va....jag praktiskt taget bodde med farbror blå i röven!


Jag vet hur svennar tänker när dom kollar i backspegeln och snuten ligger där: "Oj men titta Ann-Sofie, polisen ligger bakom oss. Nu kan vi känna oss trygga. Nu kan inget ont hända oss." och så slappnar dom av.

När en blatte kollar i backspegeln och ser aina blir han knäpptyst.
Han skärper alla sinnen, och fokuserar sig på bilkörningen. Om han är muslim kanske han bryter tystnaden genom att mumla en stilla vers från koranen.
Om han då sitter i en klassisk pizzaracer med röd klädsel har ingenting han gör någon betydelse.

Han kommer att bli stoppad oavsett.

När man har bängen i bakrutan begår man inga trafikförseelser.
Det jag tycker är intressant är att se snutarnas attitydförändring när man tilltalar dom helt utan brytning, och är vänligt ifrågasättande.
Så fort jag öppnar käften släpper alla snutar på sin stränga stil som ändå får dom att se ut som om dom förvarar batongen på fel ställe, och blir leende och tillmötesgående. Det är nästan som att kliva in i en affär där snutarna jobbar på provision.


Vid ett tillfälle blev det riktigt absurt.
Klockan var tre på eftermiddagen, jag va på väg från mataffären, Prinsen red shotgun, och tro mig - jag hade sett dom.
Radiobilen som stoppade mig innehöll tre poliser: en kille och två tjejer. Dom var så övertrevliga att det kändes lite som att jag befann mig på ett mingelparty.

Ett mingelparty med körkortskontroll och alkoblås.

Det enda som saknades var en förklaring till varför dom stoppade mig.

Jag tror att jag hört ordet "rutinkontroll" oftare än maniska stureplansbrudar kladdar läppguck.

1 kommentar: